Zaburzenia sensoryczne u dzieci
Zaburzenia sensoryczne u dzieci są bardzo częstym problemem. W szczególności dotyczą zaś dzieci w spektrum autyzmu, ale nie tylko. Również dzieci cierpiące na nadpobudliwość psychoruchową czy inne zaburzenia psychiczne mogą wykazywać takie zaburzenia. Co to oznacza i jak sobie z nimi radzić? Zacznijmy jednak o d tego, czy w ogóle jest integracja sensoryczna. Najprościej ujmując…
Zaburzenia sensoryczne u dzieci są bardzo częstym problemem. W szczególności dotyczą zaś dzieci w spektrum autyzmu, ale nie tylko. Również dzieci cierpiące na nadpobudliwość psychoruchową czy inne zaburzenia psychiczne mogą wykazywać takie zaburzenia. Co to oznacza i jak sobie z nimi radzić?
Zacznijmy jednak o d tego, czy w ogóle jest integracja sensoryczna. Najprościej ujmując jest to odbiór informacji za pomocą ludzkich zmysłów oraz ich celowa organizacja w Ośrodkowym Układzie Nerwowym. Są to również procesy, które umożliwiają właściwą interpretację sytuacji, a także adekwatną do wymogów otoczenia reakcję na nią.
Zaburzenia sensoryczne u dzieci w spektrum autyzmu
W przypadku autyzmu system odbioru tych bodźców przez zmysły oraz ich przetwarzanie jest zaburzone. Zwykle jest to zauważalne już w samym zachowaniu dziecka. Badacze są zdania, że zaburzenia sensoryczne są nieodłącznym elementem całościowego zaburzenia rozwoju. Takim właśnie jest m.in. autyzm. Uważa się, że szczególna budowa mózgu autystycznego prowadzi do deficytów w odbiorze bodźców, a dziecko stara się je rekompensować. Przejawiać się to może np. poprzez nadwrażliwość na bodźce (dźwięk, światło, dotyk itp.), zbyt mała wrażliwość na bodźce, bądź tzw. biały szum. W przypadku tego ostatniego, układ nerwowy sam dostarcza sobie różnych bodźców, bez czynników z zewnątrz. W przypadku występowania białego szumu dziecko może być tak skupione na własnych przeżyciach, jakie dostarcza jego umysł, że dla innych osób może wydawać się „oderwane od rzeczywistości”, „zamknięte w swoim świecie”.
Sensoryzmy u dzieci z autyzmem
Sensoryzmy określa się jako behawioralną odpowiedź organizmu na pewne braki. I tak też nadwrażliwość, zbyt niską wrażliwość, jak i biały szum można określić właśnie jako sensoryzmy. I tak na przykład, sensoryzmy przy nadwrażliwości słuchu będą widoczne jako:
- silna reakcja na ciche dźwięki
- zatykanie uszu
- tolerowanie hałasu, który sam tworzy, więc jest w stanie kontrolować
Niewrażliwość tego zmysłu to z kolei:
- fascynacja urządzeniami, które wydają dźwięki
- natrętne czynności, które wytwarzają dźwięki
- krzyki
Biały szum to z kolei:
- wkładanie palców do uszu
- wsłuchiwanie się w dźwięki dobiegające z własnego organizmu (np. bicie serca)
Nadwrażliwość wzroku zaobserwujmy poprzez:
- fascynacja poruszającymi się przedmiotami, zabawkami,
- patrzenie przez dziurki lub szczeliny
- widoczna niechęć do silnego światła
Niewrażliwość zmysłu wzroku może objawiać się poprzez:
- obserwowanie przedmiotów bądź paluszków bardzo blisko oczu
- rozrzucanie wokół siebie przedmiotów (zwłaszcza kolorowych)
- natrętne wpatrywanie się w światło
Biały szum:
- uciskanie dłońmi gałek ocznych
- bardzo mocne zaciskanie powiek
Nadwrażliwość zmysłu dotyku możemy stwierdzić, gdy dziecko:
- źle znosi nawet delikatny dotyk
- źle toleruje ból
- ma problem z noszeniem określonych ubrań
- źle znosi zmiany temperatury
Niewrażliwość objawiać się może jako:
- słaba reakcja na ból
- poszukiwanie wrażeń dotykowych, w tym uderzanie się
- komfort w noszeniu obcisłych ubrań
Biały szum zauważamy na przykład poprzez:
- pojawienie się „gęsiej skórki” bez wyraźnego powodu
W przypadku sensoryzmów dotyczących czucia, różnić mogą się pomiędzy sobą w zależności od tego, czy dotyczą one czucia głębokiego (mięśnie, stawy, ścięgna), powierzchniowego (skóra), temperatury, czy też położenia i ruchów ciała.
Sensoryzmy smaku i węchu przy nadwrażliwości to m.in.:
- wybiórczość pokarmowa
- brak tolerancji niektórych zapachów (w tym zapachu niektórych osób)
Niewrażliwość możemy dostrzec, gdy:
- poszukiwanie mocnych i intensywnych smaków lub zapachów
- spożywanie czegoś, co nie służy do jedzenia (w tym rozpuszczalniki, farby, detergenty itp.)
Terapia integracji sensorycznej
Zmian, które powstały w mózgu nie można cofnąć praktycznie w żaden sposób. Jednak odpowiednio prowadzona terapia sensoryczna może złagodzić te zaburzenia. Dzieje się tak, ponieważ terapia oddziałuje na kanały, które działają niesprawnie. Ponadto, kształtowana jest tolerancja na bodźce. w tym celu stosuje się terapię związaną z integracją sensoryczną (SI) lub integrację słuchową (AIT). Co ważne, dla dzieci bezcenne są również wszelkie bodźce i doświadczenia jakie zdobywa podczas każdego dnia. Zabawa w domu, na placu zabaw, w piaskownicy czy w wodzie, a także kontakt z naturą i zwierzętami są na wagę złota. Co ważne, dzieci mogą podejmować te aktywności nie tylko same, ale także z rodzeństwem, innymi dziećmi, jak również z rodzicami czy opiekunami.